خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
شهریور 31, 1402

شنوایی سنجی کودکان

اختلال شنوایی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند روند یادگیری، رشد فردی همچنین ارتباطات اجتماعی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، بررسی یا شنوایی سنجی کودکان ضروری است تا بتوان بطور سریع یا دقیق این مشکل را تشخیص داده سپس درمان مناسب را ارائه کرد.

بررسی انواع تست‌های شنوایی سنجی کودکان

شنوایی سنجی کودکان یک روش تشخیصی است که برای بررسی یا ارزیابی شنوایی کودکان استفاده می‌شود این روش براساس اندازه گیری و ثبت فعالیت‌های الکتریکی در گوش، اعصاب شنوایی بر اساس پاسخ‌های حسی به محرک‌های صوتی استوار است بسیاری از افرادی که مشکل پردازش شنوایی دارند بدلیل نداشتن ضعف شنوایی هنگام تست شنوایی سنجی مشخص نمی‌شود، این اختلال دو تا سه درصد کودکان همچنین حدود هفتاد درصد بزرگسالان دیده می‌شود.

انواع تست‌های شنوایی سنجی کودکان:

شنوایی سنجی کودکان از روش‎‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود که شامل آزمون‌های تلفیقی، پاسخ‌های تلفیقی(ABR)، آزمون Tempanometry همچنین آزمون (OAE) می‌باشد.

  1. شنوایی سنجی OAEکودکان:

این تست شنوایی سنجی کودکان برای ارزیابی سلامت همچنین علمکرد بخش‌های مختلف گوش در کودکان استفاده می‌شود هنگامی که یک صوت به گوش می‌رسد بخش داخلی گوش با نام کوکلئا امواج صوتی را تشخیص سپس واکنش می‌دهد این امواج صوتی معمولا درون بخش‌های سالم و عادی گوش تولید می‌شوند با استفاده از این روش می‌توان مشکلاتی مانند انسداد کانال گوش، صدمه‌های ناشی از نواقص نور و سنسوری گوش را اندازه گیری کرد. شنوایی سنجی  OAEممکن است در ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان نیز مورد استفاده قرار بگیرد شنوایی سنجی OAE یک روش غیرتهاجمی همچنین غیردردناک است. این روش شنوایی سنجی کودکان معمولا در مطب‌های پزشکی و مراکز تشخیصی استفاده می‌شود که یک میکروفون کوچک و حساس اطراف داخلی گوش قرار می‌گیرد.

2. شنوایی سنجی Audiometry:

نوعی روش شنوایی سنجی کودکان که امکان اندازه گیری حساسیت شنوایی مجموعه‌ای از فرکانس‌های مختلف را فراهم می‌کند با استفاده از این آزمون متخصصان شنوایی سنجی می‌توانند سطح شنوایی فرد را در بازه فرکانس وسیعی شامل بیست هرتز تا بیست هزار هرتز بررسی کنند.

فرآیند شنوایی سنجی audiometry به صورت زیراست:

نحوه شنوایی سنجی این روش بدین صورت است که فرد داخل اتاق آزمایش قرار می‌گیرد و یک هدفون مخصوص درون گوش‌هایش قرار داده می‌شود سپس آزمایشگر صداهای مختلف با اندازه‌ها یا فرکانس‌های مختلف را تولید می‌کند و فرد باید به آن‌ها پاسخ دهد بعنوان مثال با فشار دادن یک دکمه یا اعلام صوتی براساس پاسخ‌های کودکان، سطح شنوایی هر فرکانس تعیین می‌شود نهایتا نموداری با نام نمودار audiogram بدست می‌آید.

3. آزمون ABR:

این آزمون شنوایی سنجی بیشتر برای کودکانی که همکاری لازم با روش‌های دیگر ندارند استفاده می‌شود هنگام انجام آزمون ABR شنوایی سنجی سیستم الکترونیکی خاصی با استفاده از الکترودها همچنین هدفون‌ها برای ضبط واکنش نورون‌ها درون سیستم شنوایی استفاده می‌شود این واکنش‌ها درون قسمت‌های مختلف مغز، از جمله هسته‌های قشری شنوایی و ساقه مغز ثبت می‌شود.

نتایج آزمون ABR شنوایی سنجی کودکان  می‌تواند نشان دهنده قدرت شنوایی، سطح حساسیت صوتی همچنین نقاط ضعف در شنوایی فرد باشد با این اطلاعات متخصصین می‌توانند تشخیص دقیق‌تری از وجود مشکلات شنوایی را برای بیماران بیان کنند همچنین برنامه درمانی مناسب را تعیین کنند.

4. آزمون AASR شنوایی سنجی کودکان:

این تست شنوایی سنجی در کنار آزمون ABR به عنوان مکمل استفاده می‌شود که بیشتر برای کم شنوایی‌های شدیدتر کودکان کاربرد دارد.

5. تست Tympanometryشنوایی سنجی :

این تست شنوایی سنجی کودکان یک لوله کوچک و نازک به گوش وارد می‌شود که اتصالی به تجهیزات تیمپانومتری دارد این تجهیزات با اعمال فشار هوا بر لوله بررسی می‌کنند که عملکرد مناسب برقرار است یا خیر؟ زمان آزمون، فشار هوا درون لوله کم کم تغییر می‌کند سپس اطلاعات بدست آمده از تیمپانومتری را می‌توان با استفاده از نمودارهایی مانند نمودار تیمپانوگرام تجزیه و تحلیل کرد.

6. تست AOAE شنوایی سنجی کودکان:

یک تست سریع شنوایی سنجی ساده همچنین بدون درد برای غربالگری شنوایی کودکان یا نوزادان است برای انجام آن یک پروپ نرم کوچک درون گوش نوزاد قرار می‌گیرد که محرک صوتی را ارائه کرده سپس پاسخ‌های سیستم شنیداری را ثبت می‌کند هنگام وجود کم شنوایی حتی در محدوده ملایم، اطلاعات خوبی را در اختیار می‌گذارد.

علائم اختلال شنوایی کودکان:

درک همچنین تشخیص صحیح علائم این اختلال در مراحل ابتدایی ضروری است تا بتوان درمان موثر و بموقع ارائه کرد حال برخی از علائم اختلال شنوایی کودکان را بررسی خواهیم کرد:

  • عقب افتادن در توسعه زبانی:

کودکانی که با اختلال شنوایی مواجه هستند ممکن است در توسعه زبانی خود به تأخیر بیفتند به طور کلامی کمترین توانایی را داشته باشند همچنین نمی‌توانند از اصوات درست استفاده کنند.

  • مشکلات تمرکز یا توجه:

کودکان با اختلال شنوایی ممکن است دشواری تمرکز یا توجه داشته باشند ضعف شنوایی می‌تواند تأثیری منفی بر توانایی آن‌ها در گوش دادن، تفهیم داشته باشد که می‌تواند نتایجی نامساعد برای یادگیری، اجرای وظایف مدرسه‌ای، روزمره منجر شود.

  • مشکل ارتباطات اجتماعی:

کودکان با اختلال شنوایی می‌توانند دشواری در برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند ضعف شنوایی می‌تواند باعث ایجاد اختلال فهمیدن همچنین درک کردن سخنان دیگران شود نهایتا کودکان نمی‌توانند بدرستی در تعاملات اجتماعی شرکت کنند.

  • مشکل تلفظ کلمات:

کودکان با اختلال شنوایی ممکن است دشواری در تلفظ کلمات داشته باشند با توجه به اینکه آن‌ها قادر به درک صحیح صداهای مختلف نیستند تلفظ صحیح کلمات به همراه انتقال درست ساختار جملات برای کودکان آن‌ها چالش برانگیز خواهد بود.

  • نیاز به افزایش قوت صدا:

فرد ممکن است صداها را در سطوح بلندتری نسبت به دیگران بخواهد و احساس کند که دیگران صدای او را به درستی نشنیده‌اند.

  • احساس خستگی یا استرس:

افراد به دلیل تلاش بیشتر برای شنیدن امکان دارد احساس خستگی یا استرس بیشتری داشته باشند.

  • سابقه تکراری از عفونت‌های گوش:

اختلالات شنوایی امکان دارد در افرادی که سابقه عفونتهای گوش تکراری داشته‌اند بیشتر رخ دهد.

علل اختلال شنوایی در کودکان:

براساس منابع همچنین تحقیقات از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل وراثت، سرب موجود درون هوا بعلت آلودگی محیطی همچنین سرماخوردگی‌های مکرر شخص می‌تواند باشد.

در صورت تشخیص هر یک از علائم اختلال شنوایی کودکان خود مهم هست که با پزشک متخصص یا متخصص شنوایی سنجی بازرسی صحیح صورت گیرد. شما می‌توانید با مراجعه به مرکز نهال من از افراد متخصص برای تشخیص این اختلال خود کمک بگیرید. اقدامات درمانی چون رفع مشکلات شنوایی با استفاده از سمعک، گفتاردرمانی و… می‌توانند بهبودی قابل توجهی در کودکان با اختلال شنوایی به ارمغان آورند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه