خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 19, 1401

آنچه باید درمورد بیش فعالی و اوتیسم بدانید

بیش فعالی و اوتیسم

بیش فعالی و اوتیسم از جمله اختلالاتی هستند که هر کدام شیوع نسبتا بالایی در جوامع مختلف دارند. آیا تا به حال شنیده‌اید که کودکی همزمان به هر دو این اختلالات مبتلا باشد؟ اگر چنین حالتی وجود داشته باشد، علائم بیشتر به چه شکل خواهد بود؟ تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان چه مواردی است؟ اگر ندانسته داروهای بیش فعالی را به کودکی که همزمان مبتلا به بیش فعالی و اوتیسم می‌باشد، بدهیم علائم بدتر می شود؟ 

بیش فعالی کودک اوتیسم

علاوه بر تمام آنچه که علائم اختلالات طیف اوتیسم به خودی خود برای کودک و خانواده اش ایجاد می‌کند، اضافه شدن تشخیص بیش فعالی می‌تواند تا حدی نگران کننده باشد. اما یک چیزی که باید به خاطر بسپارید این است: “تشخیص”، کودک شما یا علائم او را تغییر نمی دهد، فقط آن‌ها را توضیح می دهد. همچنین به شما امکان دسترسی به حمایت مورد نیاز را می دهد. پس خیلی به دنبال اینکه یک کلمه به عنوان تشخیص قطعی از پزشک بشنوید، حول آن مانور بدهید و باعث نگرانی تان شود، نباشید؛ بلکه از تشخیصی که روی کودک شما گذاشته می شود فقط به عنوان یک وسیله برای جمع آوری اطلاعات بیشتر برای کمک به کودکتان استفاده کنید.

در ادامه مطلب به شباهت ها و تفاوت‌های بیش فعالی و اوتیسم در کودکان، ابتلای همزمان به این دو اختلال، علائم، درمان ها و سایر مواردی که باید والدین هر کودک مبتلا به بیش فعالی یا اوتیسم به آنها آگاه باشد اشاره می‌کنیم.

کجاها بیش فعالی و اوتیسم به هم شباهت دارند؟

اگرچه که بیش فعالی و اوتیسم دو اختلال مجزا هستند اما در یک سری موارد شباهت‌هایی دارند. بعضی از آن‌ها را اینجا بررسی می‌کنیم:

  • هر دو اختلالات عصبی رشدی هستند؛ یعنی در دوران رشد، مغز به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته‌است.
  • هر دو با اختلال بر سیستم عصبی مرکزی که مسئول حرکت، زبان، حافظه و مهارت‌های اجتماعی و تمرکز است، تأثیر می‌گذارند. 
  • تعدادی از مطالعات علمی نشان داده‌اند که این دو حالت اغلب (و نه همیشه) همراه با هم وجود دارند، اما محققان هنوز به علت آن پی نبرده‌اند.
  • هر دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم در پسران شایع تر هستند.

علائم زیر به صورت مشترک و در هر کدام از اختلالات اوتیسم یا بیش فعالی ممکن است دیده شود.

این علائم مشترک شامل: 

  • اختلالات ارتباطات اجتماعی
  • مشکل در تمرکز(تمرکز شدید/ جابجایی تمرکز)
  • چالش های مهارت های زبانی
  • مسائل مربوط به عملکرد اجرایی
  • مشکلات درک حسی

تفاوت بیش فعالی و اوتیسم در کودکان چیست؟

در قسمت قبل گفتیم بین این دو اختلال شباهت‌هایی وجود دارد. اما آیا این شباهت‌ها باعث می‌شود تشخیص فرق بین بیش فعالی و اوتیسم سخت شود؟

نه آنقدرها!

چون شباهتی که بین این دو اختلال وجود دارد، هرکدام به شکلی خاص بروز می‌کند. مثلاً کودک بیش فعال نمی‌تواند روی یک موضوع تمرکز کند، اما کودک اوتیستیک بیش از اندازه روی یک موضوع تمرکز می‌کند. 

بیش فعالی با کمبود شدید توجه، فعالیت بیش از حد نرمال و تکانشگری مشخص می شود. وجود این علائم ممکن است در کودک باعث ایجاد مشکلات دیگری از جمله مشکل در گفتار و زبان و یادگیری و… شود. در حالی که اوتیسم علاوه بر اینکه باعث اختلال در مهارت‌های زبانی، ارتباطی و تعامل اجتماعی می‌شود، باعث رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای و علایق محدود نیز هست.

فرق بین کودکان بیش فعال و اوتیسم

زمان تشخیص اختلال: بسیاری از کودکان بیش فعال در زمان ورود به مهدکودک یا مدرسه تشخیص داده می‌شوند. چون در این سنین نیازهایی برای کودک به وجود می‌آید و از او انجام یک سری وظایف انتظار می‌رود، اما مشاهده می شود که رفتار آنها با رفتار همکلاسی هایشان در تضاد است. در حالی که ممکن است علائم اوتیسم قبل از دو یا سه سالگی تشخیص داده شود.

یک
دو

نوع اختلال توجه: اغلب، کودکان مبتلا به بیش فعالی یا ADHD در تمرکز بر یک فعالیت یا کار مشکل دارند. هنگامی که آنها درگیر فعالیت های روزانه خود هستند، ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود. برای کودکان مبتلا به بیش فعالی انجام و به اتمام رساندن یک کار چالش برانگیز است و آنها اغلب از نظر فیزیکی قادر به یک‌جا نشستن نیستند. 

کودکان مبتلا به اوتیسم به احتمال زیاد بیش از حد تمرکز دارند و نمی توانند توجه خود را به کار بعدی معطوف کنند. آنها اغلب در مورد کارهای روزمره خود انعطاف ناپذیر هستند و تحمل کمی برای تغییر دارند. این ممکن است به این معنی باشد که مسیر یکسانی را طی کنند و هر روز همان چیزها را بخورند.

مشکلات زبانی و ارتباطی: اختلال ارتباطی موجود در کودکان بیش فعال اغلب به شکل پر حرفی، پریدن در صحبت دیگران و عدم توانایی تحمل، طرد شدن توسط دوستان و… بروز می‌کند. در حالی که کودکان اوتیسم در برقراری ارتباط چشمی، تغییر موضوع بحث و رابطه، توانایی بیان احساسات و عواطف و… مشکل دارند. کودکان اوتیسم به نظر نمی رسد که علاقه ای به بازی یا تعامل با دیگران داشته باشند. توانایی صحبت کردن آن‌ها ممکن است به کندی رشد کند یا اصلا رشد نکند.

سه
چهار

تمرکز و حافظه: تمرکز شدید کودکان اوتیسم به این معنی است که افراد مبتلا به این اختلال اغلب می توانند جزئیات دقیق را برای مدت طولانی به خاطر بسپارند و ممکن است به ویژه در ریاضیات، علوم، هنر و موسیقی خوب باشند. اما کودکان بیش فعال در تمرکز روی موضوعات مشکل دارند و چون نمی‌توانند مطالب را به خوبی به حافظه بسپرند، در یادگیری مطالب به مشکل می‌خورند.

آیا ممکن است کودکی هر دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم را با هم داشته باشد؟

با توجه به تحقیقات صورت گرفته و علائم مشابهی که بین این دو اختلال وجود دارد، احتمال ابتلا همزمان به بیش فعالی و اوتیسم وجود دارد. به نحوی که تشخیص بیش فعالی بیش از هر بیماری دیگری در اوتیسم اتفاق می افتد. 

آمارها در رابطه با بیش فعالی کودک اوتیسم نشان می‌دهند. بالغ بر 50 درصد کودکان اوتیستیک، بیش فعالی هم دارند. از طرف دیگر، تا 25% کودکان مبتلا به بیش فعالی علائم خفیفی از اوتیسم  دارند.

این علائم ممکن است شامل مشکل در مهارت‌های اجتماعی یا مشکلات حسی مثل حساسیت زیاد به بافت لباس باشد. اگر کودک شما تشخیص بیش فعالی و اوتیسم همزمان دارد، ممکن است نگران باشید که با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد؟ برای کمک به او چه کاری باید انجام داد؟ پدر و مادر گرامی، شما تنها نیستید… بسیاری از والدین شرایط مشابهی دارند و ما هم در کلینیک توانبخشی نهال من بسیاری از کودکان با این شرایط را ویزیت کرده و در صدد بهبود علائم آن‌ها هستیم.

برای دریافت نوبت درمان بیش فعالی کودکان در منطقه پردیس تهران بصورت حضوری و  آنلاین برای تمام کشور با شماره‌های کلینیک نهال من در تماس باشید.

 بیایید به این دو اختلال نگاه کنیم و ایده‌هایی را که می‌تواند برای شما و  فرزندتان مفید باشد، بررسی کنیم.

چگونه بیش فعالی کودک اوتیسم را درمان می کنند؟

بهترین ارائه دهنده درمانِ پزشکی برای کسی که هم مبتلا به بیش فعالی و هم اوتیسم تشخیص داده شده است، پزشکی است که تجربه درمان هر دو بیماری را داشته باشد. درمان بیش فعالی معمولا شامل دارو است. از سوی دیگر، چون گزینه های دارویی برای اوتیسم هنوز محدود است، کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به جایگزین های غیر دارویی بهتر پاسخ دهند.

اما در نهایت جزء جدا نشدنی درمان، توانبخشی است. بله! همانا بازگشت همه به سوی توانبخشی است…

مصرف دارو در کودک مبتلا به بیش فعالی و اوتیسم به چه شکلی است؟ آیا عوارض خاصی کودک را تهدید می کند؟

دارو اغلب بخشی از برنامه درمانی کودکان مبتلا به بیش فعالی است (به خصوص در کودکان بالای 6 سال)، زیرا به کاهش برخی از علائم اصلی از جمله بیش فعالی و تکانشگری کمک می کند. متیل فنیدات (ریتالین)، آمفتامین، اتوموکستین و گوانفاسین رایج‌ترین داروهای تجویز شده هستند. 

داروی بیش فعالی کودک اوتیسم
مصرف دارو برای کودکان مبتلا به هردو اختلال

با این حال، هنگامی که از آن‌ها برای درمان بیش فعالی کودک اوتیسم استفاده می شود، داروهای محرک ( مثل ریتالین و آمفتامین ) نسبت به زمانی که برای درمان بیش فعالی به تنهایی استفاده می‌شود، کمتر موثر است و عوارض جانبی بیشتری از جمله کناره گیری اجتماعی، افسردگی و تحریک پذیری ایجاد می کند. مصرف داروهای محرک همچنین باعث کاهش اشتها در کودک بیش فعال می شود.

درمان غیر دارویی بیش فعالی و اوتیسم چیست؟

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به جایگزین‌های غیر دارویی بهتر پاسخ دهند. همانطور که گفتیم، داروهای اوتیسم همچنان محدود هستند. 

درمان‌های غیردارویی شامل موارد زیر است:

  • رفتار درمانی
  • کاردرمانی
  • گفتاردرمانی
رفتار درمانی

رفتاردرمانی باعث کمک به مدیریت علائم شده و مهارت‌های زندگی روزمره را آموزش می‌دهد. در رفتاردرمانی باید والدین همگام با درمانگر کودک خود عمل کنند تا بهترین نتیجه را بدست بیاورند.

کاردرمانی ذهنی

در زمینه اختلالات پردازش حس، کنترل تکانه‌ها، مشکلات ارتباطی و برقراری ارتباط چشمی، آموزش مهارت های جدید و مورد نیاز کودک، آموزش و تمرین موقعیت های اجتماعی گوناگون و… کاردرمانی ذهنی همچنین به پیشرفت این کودکان کمک شایانی می‌کند.

گفتاردرمانی

همچنین گفتاردرمانگران به عنوان عضو دیگری از تیم توانبخشی در حل مشکلات ارتباطی مبتلایان به بیش فعالی و اوتیسم ، برقراری ارتباطات بهتر و درک کلامی بهتر صحبت‌های دیگران با استفاده از تکنیک‌های تخصصی موثر واقع می شوند.

رژیم غذایی

 برای یک کودک مبتلا به اوتیسم، توجه به رژیم غذایی ضروری است و باید تا حد امکان به جای استفاده از قند و شکر، از عسل و سایر شیرینی های طبیعی استفاده کرد. همچنین استفاده از غذا های حاوی فیبر، پروتئین، امگا 3 ، ویتامین دی و… توصیه می گردد.

کلام آخر

والدین کودکان بیش فعال یا اوتیسم باید حتما از علائم کودک به پزشک گزارش دقیق بدهند تا به پزشک برای تشخیص مشکل کودک بیشتر کمک کنند. چنانچه کودک ابتلای همزمان به بیش فعالی و اوتیسم داشته باشد، باید علاوه بر اصلاح داروها که توسط پزشک انجام می شود، درمان رفتاری طی توانبخشی این کودکان به صورت ویژه پیگیری شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه