خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 13, 1401

بیش فعالی در بزرگسالان و هرآنچه باید درباره آن بدانید

قبل از این‌که بیش فعالی بزرگسالان را به صورت علمی بررسی کنیم، علائم و درمان بیش فعالی در بزرگسالان را بگوییم، اول این صحنه‌ها را تصور کنید:

تصور کنید صبح زود بیدار شده‌اید و خودتان را برای رفتن به محل کار آماده کرده‌اید، در حاضر شدن معطل کرده‌اید و کارهای مختلف را درهم و بی‌برنامه انجام داده اید؛ کمی غذا خورده‌اید، کمی موبایل چک کرده‌اید، یک تکه لباس پوشیده‌اید و وسط لباس پوشیدن غذایتان را برداشته‌اید و دوباره یک لباس دیگر پوشیده‌اید و دیرتان شده و ترافیک هم بسیار سنگین و عذاب آور است.

به دلیل سرعت زیاد و رانندگی نا ایمن، چند موقعیت خطرزا را از سر می‌گذرانید، به محل کار می‌رسید و متوجه می‌شوید کلیدهایتان را جا گذاشته‌اید.

ADHD in adults

در این هنگام رئیستان با عجله وارد می‌شود و ضرب العجل جدیدی برای اتمام پروژه تعیین می کند. شما در اولویت‌بندی کارهایتان مشکل داشته‌اید و با اینکه روزها مشغول کار بوده‌اید اما نمی‌توانستید متمرکز کار کنید و از همه چیز عقب هستید. چه احساسی دارید؟

احتمالا سعی می‌کنید آرامشتان را حفظ کنید، راه هایی برای حل مسئله بیابید و کارها را به ترتیب انجام می دهید. اما اگر درمانده شدید، از شدت اضطراب و عصبانیت به فکر استعفا دادن افتادید، توانایی کنترل شرایط را نداشتید و نتوانستید کارهایتان را به خوبی سازمان‌دهی کنید، این می‌تواند نشانه‌ی یک اختلال باشد. قصد داریم در ادامه مطلب به توضیح آن بپردازیم که به آن اختلال “بیش فعالی در بزرگسالان” می گویند.

بیش‌فعالی در بزرگسالان چیست؟

بیش فعالی یا ADHD  یک اختلال رشدی ژنتیکی است. نشانه‌های آن در دوران کودکی پدیدار شده و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. در دوران کودکی علایم واضح‌تر است و بی‌توجهی، تکانش‌گری و بیش‌فعالی در کودکان مشهود است. در بزرگسالان شدت این علایم در طیف خفیف تا شدید قرار می‌گیرند و بیشتر بی‌توجهی و تکانش گری وجود دارد.

 بیش فعالی می تواند با اختلالاتی مثل افسردگی، وسواس، دوقطبی، اختلال سلوک و… همراه باشد.

 رفتار های خطرناک مثل اعتیاد به الکل و مواد مخدر نیز در این افراد رایج است.

علت بیش فعالی در بزرگسالان چیست؟

طبق ملاک تشخیصی DSM، تشخیص اختلال بیش فعالی در سنین کودکی امکان‌پذیر است اما برخی از افراد بزرگسال نیز شروع علائم خود را از دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی گزارش می‌دهند. در این مورد چند فرضیه مطرح است:

  1. در کودکی علائم خاموش هستند و با ویژگی‌های شخصیتی فرد پوشیده می‌شود.
  2. در کودکی، خانواده کودک علائم را به دلایلی مثلاً شباهت به سایر افراد خانواده، عادی می‌پندارد.
  3. در فرد بزرگسال باید تشخیص افتراقی داده شود که بیش فعالی با اختلالات دیگر یا درگیری ذهنی اشتباه گرفته نشود.

علل بیش فعالی در بزرگسالان

از علل بیش فعالی در بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آسیب مغزی. فردی که در آستانه 40 سالگی بوده پس از تصادف و پرتاب شدن از موتور سیکلت، هنگامی که به هوش آمده است علائم بیش‌فعالی را از خود نشان داد. در صورتی که قبل از آن نه در خانواده خود سابقه ابتلا به این اختلال وجود داشته و نه خود فرد علائمی را تجربه کرده است.
  2. اشتغال و زیستن در محیط آلوده به مواد شیمیایی
  3. قرار گرفتن طولانی مدت در محیطی که ثبات ندارد و قابل پیش‌بینی نیست.
  4. مصرف بالای الکل و دخانیات

ADHD بزرگسالی چگونه است؟

 به‌عنوان فردی که دچار بیش‌فعالی بزرگسالان است؛ احتمالاً روزانه این موارد را تجربه می‌کنید:

  • فراموشی چیزهای ساده مثل کلیدها یا برنامه‌ی روزانه و لیست خرید منزل
  • عذاب‌آور بودن ترافیک سینما یا تئاتر و سخنرانی‌ها
  • بی‌دقتی و توجه نداشتن به جزئیات
  • شروع کارهای جدید و نیمه‌تمام گذاشتن کارهای قبلی
  • ناتوانی در اولویت‌بندی
  • بی‌قراری
  • عصبانیت
  • مشکل داشتن در رعایت نوبت، وسط حرف سایرین پریدن و مشکل در سکوت کردن

 اگر تشخیص بیش‌فعالی دریافت کرده‌اید ممکن است با نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری زیاد درگیر باشید و یا در شرایط استرس زا کنترل اوضاع را از دست بدهید و به‌طورکلی انجام کارهای روزانه بسیار چالش‌برانگیز باشد، مخصوصاً در دنیای پراسترس امروز.  اما باید بدانید با دریافت این برچسب و تشخیص درست پزشک می‌توانید به خود کمک کنید تا از حس طرد شدگی و شکست رها شده و به سمت درک خود پیش بروید.

چه راه‌هایی برای درمان بیش‌فعالی بزرگسالان وجود دارد؟

برای بیش‌فعالی بزرگسالان درمان‌های دارویی و غیردارویی وجود دارند که مکمل هم هستند و می‌توانند عملکرد شما را به سمت رفتار طبیعی سوق دهند.

حتماً بخوانید: درمان بیش فعالی

بیش فعالی در بزرگسالان
روش‌های غیردارویی درمان بیش فعالی در بزرگسالان

جالب است بدانید در مغز شما به‌عنوان فرد ADHD چه می‌گذرد؟

در مغز همه ما موادی شیمیایی وجود دارند که در ایجاد حس لذت نقش دارند(مثل دوپامین و نوراپی نفرین). اما عملکرد این‌ها در مغز فرد مبتلا به بیش‌فعالی بزرگسالان کم است؛ پس مغز دائم به‌دنبال تحریک این مواد شیمیایی است.

 بنابراین داروهایی که برای درمان بیش فعالی بزرگسالان ساخته شده‌اند، به‌عنوان محرک‌هایی عمل می‌کنند که ترشح این دسته از مواد شیمیایی مغز را متعادل می‌کنند.  دارو بیش فعالی در بزرگسالان شامل متیل فنیدات یا آمفتامین هستند.

اگر مبتلا به بیش فعالی هستید توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب را بخوانید:

عوارض جانبی داروها در افراد متفاوت است پس اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از محرک‌ها استفاده کنید؛ می‌توانید اتوموکسین و برخی داروهای ضدافسردگی مانند بوپروپیون را مصرف کنید.

 در طی فرایند درمان اینکه داروی مناسب با دوز مناسب خودتان را مصرف کنید، بسیار مهم است. که این کار توسط آزمایشات دارویی و تحت نظر پزشک انجام می شود.

عوارض داروهای بیش فعالی در بزرگسالان

 مشکلات و عوارض این دارو‌ها در طیف خفیف تا شدید قرار می‌گیرند.

 عوارض مطرح شده برای قرص های بیش فعالی در بزرگسالان:

سردرد بی خوابی
اضطراب
بی اشتهایی
کم شدن وزن
افزایش فشار خون
افزایش ضربان قلب مشکلات قلبی عروقی
جدول عوارض داروهای بیش فعالی بزرگسالان

 طبق تحقیقات انجام شده افراد دارای فشارخون طبیعی مشکلات قلبی عروقی خاصی را تجربه نخواهند کرد و ممکن است تنها در حد افزایش جزئی فشار خون یا ضربان قلب باشد.

 به طور کلی نیز محققان رابطه ای بین داروهای بیش فعالی در بزرگسالان و مشکلاتی مثل سکته یا حمله ی قلبی پیدا نکردند.

برای بهبود بیش فعالی بزرگسالان مشاوره ی روان شناسی را جدی بگیرید

روان‌شناس به شما کمک خواهد کرد با چالش‌های روزمره روبه‌رو شوید. دید مثبت‌تری نسبت ‌به شرایط‌تان به شما می‌دهد (با استفاده از درمان شناختی رفتاری یا CBT). همچنین مهارت‌هایی را یاد می‌گیرید تا مدیریت زمان، کنترل رفتار و حل مسئله در شما بهبود یابد. شرکت کردن خانواده و دوستانتان در جلسات مشاوره و روانشناسی و افزایش اطلاعاتشان درباره‌ی مشکلات شما نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. این‌گونه افراد خانواده نیز می‌توانند با استرس ناشی از ADHD (بیش فعالی بزرگسالان) شریک زندگی یا فرزندشان راحت تر کنار بیایند.

برای دریافت نوبت جلسات مشاوره به صورت حضوری یا آنلاین برای کمک به درمان بیش فعالی بزرگسالی، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.

 نوروفیدبک یک درمان غیرتهاجمی و کمک‌کننده است. در طی آن امواج مغزیتان توسط دستگاه الکتروانسفالوگراف، بررسی می شود و سپس کارهایی را یاد می‌گیرید که سبب فعالیت سریع‌تر قشر جلوی مغز می‌شود. همچنین کاهش فعالیت قسمت فرونتال مغز را جبران می‌کند. البته این روش هزینه ی زیادی دارد.

 تا این‌جای کار دلیل بیش‌فعالی بزرگسالان، علایم تشخیص و روش‌های دارویی و غیردارویی را بررسی کردیم.

 درست است که این اختلال کیفیت زندگی را خیلی تحت تأثیر قرار می‌دهد اما داشتن زندگی نرمال و ازدواج موفق غیرممکن نیست.

چگونه به عنوان یک فرد مبتلا به بیش فعالی بزرگسالی ازدواج موفقی داشته باشیم؟

مهم است بدانید شریک زندگی‌تان نیازمند توجه است. تحریک‌پذیری و خشم سریع شما به احساساتش لطمه می‌زند و این‌که به تصمیمات خود پای‌بند نیستید او را خسته و ناراحت می کند . در مقابل شما نیز ممکن است با شرایطی متشنج روبه‌رو شوید و احساس کنید توان حل مشکلات رابطه اتان را ندارید‌.

در اولین قدم لازم است اثرات بیش‌فعالی بزرگسالان را در رابطه‌ عاطفی خود شناسایی کنید.

 بیش فعالی در بزرگسالان و ازدواج

چند موقعیت که ممکن است آن را تجربه کنید:

  • احتمالاً پروسه آشنایی تا ازدواج بسیار خوب و شیرین باشد. شریک شما توجه زیادی را از جانب شما دریافت می‌کند و احساس می‌کند مرکز جهان شماست. اما با گذر از این مرحله با بی‌توجهی ناشی از اختلال بیش فعالی شما مواجه می‌شود. این موضوع به‌مرور زمان آسیب زننده است و ممکن است باعث سردی رابطه شود. درک متقابل شما و شناخت شریک زندگی‌تان از بیش فعالی بزرگسالی می‌تواند در روند بهبود روابط کمک‌کننده باشد.

  • ممکن است همسرتان به‌مرور زمان بی‌توجهی‌های شما را اشتباه تفسیر کند و متاسفانه این مساله احتمالاً به دلیل عدم شناخت او درباره مشکل شما است. او حواس پرتی‌تان را اهمیت ندادن تلقی می‌کند و صدمه می‌بیند. شناخت تفاوت‌ها راه‌حل این مشکل است.

  • احتمالاً شریک زندگی‌تان بیشتر کارهای خانه را متقبل شود و از سمت شما کمک کمی دریافت کند. در این زمان لازم است تلاش کنید تا عملکرد خود را بهبود ببخشید و در مقابل همسرتان هم با انعطاف در رفتارش به شناخت درباره روش انجام کار توسط شما برسد.

 به طور کلی درک متقابل شما و شریک زندگیتان راه حل تداوم رابطه است. اینکه شما در جهت بهبود عملکرد خود تلاش کنید و همسرتان نیز درک کند که لازم است روش شما را برای انجام کارها بپذیرد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم از بیش فعالی در بزرگسالان بگوییم و علائم آن، روش‌های درمان دارویی و غیردارویی آن را بررسی کنیم و مسائل و مشکلاتی که یک فرد بزرگسال مبتلا به بیش فعالی با آن رو به رو است را بررسی کنیم.


برای دریافت نوبت جلسات مشاوره و یا کاردرمانی به صورت حضوری یا آنلاین برای کمک به درمان بیش فعالی بزرگسالی، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.
کلینیک فردای روشن شعبه تهران:
09961232379
02126749556

کلنیک نهال من شعبه پردیس:
09100704227
02176270457


همچنین در قسمت نظرات دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. بیان تجربیات شما درباره‌ی بیش فعالی در بزرگسالی و نحوه‌ی مواجهه‌تان با آن برای سایرین بسیار کمک کننده خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه