خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 5, 1401

ریتالین برای درمان بیش فعالی ، آری یا خیر؟!؟

یکی از اختلالات نام‌آشنای کودکان، بیش‌فعالی است و حتماً داروی معروف این حوزه، یعنی ریتالین بیش فعالی به گوشتان خورده. معمولاً هر کودکی که کمی از حد نرمال بیشتر بیقراری کند، برچسب بیش فعال را می‌خورد. هرچند شنیدن حرف‌هایی مثل:

« بچه باید شیطون باشه!»

« بچه ست دیگه. بزرگ میشه، آروم می‌گیره!»

« هرکی و طبیعتش! یکی مثل این شیطونه و یکی مثل پسرعموش آروم!»

ریتالین برای بچه های بیش فعال

باعث می‌شود والدین تا زمانی که کودک در انجام وظایف و تکالیف خود به مشکل نخورد، احساس نیازی به متخصصان کودک پیدا نکنند.

یکی از روش‌های درمانی بیش‌فعالی مصرف دارو است. تقریباً می‌توان گفت هر فردی که با اختلال بیش‌فعالی درگیر است، بدون شک قرص ریتالین برای بیش فعالی را می‌شناسد اما معمولاً مصرف دارو نگرانی‌هایی به همراه خود دارد. عوارض دارو، اثرگذاری آن، زمان قطع دارو، بایدها و نبایدها و …

برای بررسی این موارد و آگاهی کامل از داروی ریتالین و بیش فعالی تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ریتالین یا متیل فنیدات برای بیش فعالی ؟!

داروهای بسیاری برای درمان بیش‌فعالی وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها، متیل فنیدیت (یا متیل فنیدات) با نام تجاری ریتالین است که در بیماری‌های زیادی مثل: افسردگی، بیش‌فعالی، نارکولپسی و … استفاده می‌شود.

ریتالین برای بچه های بیش فعال به صورت کوتاه‌مدت، متوسط و بلندمدت قابل استفاده است و مصرف آن در اوایل قرن 20 با تشخیص بیماری ADHD ، رواج پیدا کرد.

اثر متیل فنیدات بر یک مغز بیش فعال

می‌دانیم که در بیش‌فعالی توجه و تمرکز کودک کاهش و تکانشگری افزایش پیدا می‌کند. در واقع کودک نمی‌تواند توجه خود را به اندازه‌ای که نیاز است، بر موضوعی حفظ کند. یکی از نواحی که در توجه انسان نقش زیادی دارد، قشر مغز است. ریتالین برای درمان بیش فعالی با تاثیری که بر قشر مغز و تالاموس می‌گذارد، سبب می‌شود توجه و رفتار که محصول کارکردی این دو ناحیه است، رو به بهبود برود.

ریتالین و بیش‌فعالی

بیش‌فعالی به دلیل افزایش جذب دوپامین اتفاق می‌افتد و هر فعالیت و دارویی که مانع بازجذب دوپامین شود، می‌تواند در کاهش علائم بیش‌فعالی تاثیرگذار باشد. ریتالین همانند فعالیت بدنی و ورزش بازجذب دوپامین را در سلول‌های عصبی کمتر می‌کند و با تاثیری که بر سیستم مغزی می‌گذارد، باعث می‌شود علائم آن یعنی تکانش‌گری، بی‌توجهی و … کودک کمتر و در نتیجه روابط اجتماعی، مشارکت و موفقیت در تحصیل کودک بیشتر و بهتر ‌شود.

البته مصرف ریتالین بیش فعالی در بزرگسالی باعث می‌شود فرد با انرژی‌تر شود و احساس خستگی و کسالت از بین برود.

ریتالین برای کودکان بیش فعال مصرف شود یا خیر؟!

با وجود این‌که ریتالین یکی از بهترین داروها برای درمان بیش‌فعالی است اما متخصصان قبل از تجویز آن، باید یک سری فاکتورها را در نظر بگیرند. مثلاً:

آیا اختلالات حرکتی در بیمار دیده می‌شود؟

قلب، کلیه و کبد به درستی کار می‌کنند؟

اختلالات متابولیسمی در بیمار وجود دارد؟

آیا بیمار سابقه سندرم تورت و تیک‌های حرکتی دارد؟

و …

در بیشتر موارد ریتالین برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود. چون باعث مهار رشد طولی و وزنی این کودکان به ویژه تا 2 سالگی می‌گردد. هرچند ممکن  است مقدار بسیار کمی از آن برای کودکان زیر 6 سال تجویز شود.

برای ADHD قرص ریتالین مصرف کنیم یا ریتالین تزریقی ؟!

ریتالین یا متیل فنیدات برای بیش فعالی می‌تواند به 3 شکل زیر با توجه به شرایط بیمار، تجویز شود:

  1. قرص ریتالین برای بیش فعالی که به صورت خوراکی قابل مصرف است.
  2. استنشاقی و از راه بینی.
  3.  Daytrana دارویی است که برای جذب سریع به صورت عضلانی استفاده می‌شود.
آمپول و قرص ریتالین برای بیش فعالی
آمپول و قرص ریتالین برای بیش فعالی

*توجه داشته باشیم که این قرص جویدنی نیست پس اگر مصرف قرص برای کودک سخت است، بهتر است از نوع کپسول‌دار استفاده شود که بتوان محتویات کپسول را به غذای کودک اضافه کرد. نظر پزشک در این زمینه هم مهم است.

اثرگذاری ریتالین تا چند ساعت است؟

متیل فنیدات بیش فعالی به اشکال مختلفی وجود دارد. برخی دوزهای آن تا چندساعت و برخی به علت دوز صعودی که دارند می‌توانند تا 12 ساعت سیستم مغزی را کنترل کنند. این دوزهای مصرفی به این صورت تولید شده‌اند که بعد از مصرف، هر چند ساعت یکبار مقداری از دارو در بدن آزاد شود.

عوارض قرص ریتالین برای بیش فعالی در یک نگاه:

هیچ دارویی در این جهان وجود ندارد که کاملاً بدون عوارض باشد و مسلماً ریتالین نیز از این قاعده مستثنی نیست. عوارض قرص ریتالین برای بیش فعالی را می‌توان در دو گروه عمده جای داد:

عوارض ریتالین برای بیش فعالی جسمی روانی
با احتمال متوسط کاهش اشتها و وزن، خشکی دهان، شکم درد، سردرد، تعریق زیاد
اختلال در خواب، تحریک‌پذیری
با احتمال کم تهوع، تپش قلب،افزایش فشارخون، ریزش مو، سرگیجه، اختلالات پوستی اضطراب
با احتمال خیلی کم تیک عصبی، تشنج، مشکلات بینایی، مشکلات کبد، آلرژی، اختلالات خونی  
عوارض ریتالین در بیش فعالی

باید توجه کرد که عوارض ریتالین برای درمان بیش فعالی تحت نظر پزشک قابل کنترل است و مصرف خودسر دارو، این عوارض را با شدت بیشتری نشان می‌دهد که در نهایت می‌تواند منجر به مسمویت دارویی شود.

تداخل داروی متیل فنیدات بیش فعالی با…؟

مصرف ریتالین برای بیش فعالی با داروهایی مثل ضدتشنج، ادرار آور، ضد افسردگی، محرک مغزی و … تداخل دارد. حتماً هنگام مراجعه به پزشک داروهای مصرفی کودک را همراه خودتان ببرید که پزشک باتوجه به شرایط درمانی کودک بهترین تجویز ممکن را داشته باشد.

متیل فنیدات برای ADHD تاثیرگذار بود یا خیر؟!

بسیاری از والدین نگران هستند که مصرف متیل فنیدات برای بیش فعالی نه تنها تاثیر مثبتی بر کودکشان نگذارد، حتی باعث تشدید علائم شود. برای رفع این نگرانی لازم است مواردی را رعایت کنیم. در ابتدا بهتر است داروی دیگری را در برنامه کودک قرار ندهیم که اگر تغییری ایجاد شد، متوجه شویم.

به مدت یک هفته علائم بیش‌فعالی کودک خود را یعنی تکانشگری، بی‌توجهی را یادداشت کنیم و میزان و شدت آن را با قبل از مصرف ریتالین برای کودکان بیش فعال مقایسه کنیم. همان‌طور که اشاره شد خواب و تغذیه نیز تحت تاثیر این دارو قرار می‌گیرد. پس به این علائم نیز باید توجه کنید.

آیا فقط داروی متیل فنیدیت برای درمان بیش‌فعالی موثر است؟

خیر! آیا داروهای دیگری که برای درمان بیش فعالی تجویز می‌شوند را می‌شناسید؟

پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید:

جدا از بحث قرص ریتالین برای بیش فعالی، با وجود این‌که خط اول درمان بیش‌فعالی دارودرمانی است؛ اما اگر کودک به دلایل جسمانی و روانی آماده دریافت دارو نیست، می‌توان از روش‌های غیردارویی استفاده کرد.

روش‌های غیردارویی درمان بیش فعالی شامل موارد زیر است:

گروه درمانی بیش فعالی

قرار گرفتن کودک در گروه‌های همسن و سال و انجام فعالیت باعث افزایش توجه کودک می‌شود. چون کودک ذاتاً علاقمند است فعالیت خود را به اندازه دوستان خود و به خوبی انجام دهد.

کاردرمانی بیش فعالی

کاردرمانی با ارائه فعالیت هدفمند و در قالب بازی که متناسب با سطح کودک است، منجر به این می‌شود که کودک توانایی انجام تکالیف مدرسه و مسئولیت‌های خود را داشته باشد. از طرفی کاردرمانگر با ارزیابی محیط زندگی کودک چه مدرسه و چه خانه، حواس‌پرتی‌ها را کاهش و باعث بهبود عملکرد و تمرکز کودک می‌شود.
بسیاری مواقع کودکان بیش فعال با انجام تمرینات کاردرمانی نیازی به مصرف متیل فنیدات یا ریتالین برای بیش فعالی را ندارند. اما تشخیص این مورد کاری تخصصی است.

مراجعه به روانشناس برای بیش فعالی

کودکانی که به بیش‌فعالی مبتلا هستند به دلیل عملکرد ضعیف و فیدبکی که از محیط می‌گیرند، در خطر ابتلا به افسردگی نیز قرار می‌گیرند. بهتر است کودک تحت نظر یک روانشناس باشد که با شرایط خود به درستی کنار بیاید.

گفتاردرمانی بیش فعالی

کودکان بیش فعال به علت مشکلات توجه، معمولاً در رشد گفتار و زبان در سطوح مختلف دچار مشکل می‌شوند. برای این کودکان ارزیابی و درمان‌های گفتاردرمانی ضروری به نظر می‌رسد.

ما در کلینیک نهال من، به صورت حضوری و آنلاین
آماده ارائه خدمات درمانی برای کودکان و بزرگسالان بیش فعال هستیم.
برای دریافت نوبت کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی و گروه درمانی بیش فعالی با شماره‌های کلینیک نهال من تماس بگیرید:

09100704227
02176270457

لازم به ذکر است اگر دارودرمانی و رفتاردرمانی درکنار یکدیگر و به موقع استفاده شود، نیاز به دارو در سنین بالاتر، کمتر و کمتر می‌شود. حتی فرد می‌تواند بدون مصرف دارو زندگی نرمال خود را داشته باشد.

عواملی که در انتخاب نوع درمان نقش دارند شامل:

  • سن کودک
  • شرایط خانوادگی
  • شرایط محیطی
  • و بسیاری عوامل دیگر که تشخیص آن بر عهده متخصصان است.

ممکن است درمانی برای یک کودک مفید و برای دیگری بی‌اثر باشد. پس دقت کنیم که تمام درمان‌های موجود را بررسی کنیم ولی انتخاب نوع درمان را به متخصصان بسپاریم و از درمان خودسر جلوگیری کنیم.

آیا شما تجربه مصرف ریتالین را داشته‌اید؟!

برای ما در قسمت نظرات تجربه‌ی خود را از استفاده‌ی ریتالین برای بیش فعالی و سایر داروها بگویید.

نظر شما بسیار ارزشمند است و می‌تواند راهنمای سایر والدین یا افراد مبتلا به بیش فعالی باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه