خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 26, 1399

علت تاخیر گفتار کودک

فکر میکنید علت تاخیر گفتار چیست ؟ مهم نیست علت دیر حرف زدن بچه یا کودک چه باشد در نهایت در بسیاری از موارد اگر شما در زمان مناسب به متخصص گفتاردرمانی نهال تیم مراجعه کنید با ارزیابی دقیق و انجام تمرینات توسط متخصص و شما در خانه مشکل رفع می گردد.

۱-مشکل در آناتومی گفتار

عوامل زیادی می‌ تواند باعث تاخیر كلامی و زبانی ( دیر حرف زدن ) كودك شود. مثلا یكی از آن عوامل،‌ معیوب بودن سیستم تكلم كودک ( آناتومی ) ، مثلا کوتاهی بند زیر زبان ممکن است که باعث مشکل تلفظ شود. یا برخی کودکان با شکاف در سقف دهان و یا لب شکری مشکلات گفتاری دارند. ، دلایل تاخیر كلامی و زبانی متعددی دیگر نیز وجود دارد. برخی از کودکان مشکلاتی در مغز آنها وجود دارد که سبب دیر حرف زدن آنها می شود.

 

بیشتر بخوانید : رشد مهارت های گفتار و زبان از بدو تولد تا 2 سالگی

۲-مشکل در مغز میتواند علت تاخیر گفتار باشد : 

برخی از كودكانی كه تاخیر كلامی دارند, علت تاخیر گفتار آنها  ممكن است مشكلاتی در مغز داشته باشند به طوری كه ارتباط كافی در مغز برای تولید صحیح كلام وجود نداشته باشد. این كودكان در استفاده صحیح از لب ‌ها، زبان و فک و..برای تولید آوا مشکل دارند. عقب ماندگی ذهنی نیز می تواند دلیل حرف نزدن کودک ( برخی از کودکان ) باشد. مشکلات شنوایی نیز می تواند علت دیر به حرف افتادن کودک باشد.

۳-مشکلات شنیداری , علت تاخیر گفتار

مشكلات شنیداری نیز میتواند علت به تاخیر افتادن گفتار می شود. پس اگر كودكی دچار مشكل گفتاری است حتما باید از نظر شنیداری آزمایش شود. چنین كودكانی احتمالا در فهم، تقلید و گفتار مشكل دارند. البته این بدان معنی نیست که علل تمام تاخیر در حرف زدن ، کم شنوایی است. اگر کودکتان تاخیر در حرف زدن دارد بهتر است ابتدا به آسیب شناس گفتار و زبان ، مراجعه کنید. در صورت صلاحدید او ، جهت تست شنوایی ارجاع داده می شوید. عفونت گوش،‌ خصوصا عفونت ‌های مزمن می ‌تواند روی قدرت شنیداری تاثیر بگذارد. باید به عفونت ‌های ساده ‌گوش (كه می ‌تواند یك تهدید باشد)‌ اهمیت داد . اگر چه شاید تاثیری روی گفتار نداشته باشد.دلیل حرف نزدن کودک می تواند کم شنوایی هم باشد.

۴-برخی از اختلالات و موارد پزشکی:

علت های تاخیر گفتار دیگر شامل : اتیسم ، کم شنوایی ، فلج مغزی ، عقب ماندگی ذهنی ، آپراکسی دوران کودکی ، شکاف کام و لب و.. از علت های تاخیر در گفتار و زبان نیز می توانند باشند. اگر کودکتان یک اختلال پزشکی دارد و همچنین دارای تاخیر در گفتار و زبان است حتما به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

علت تاخیر گفتار

اگر نگران تاخیر گفتار و زبان فرزندتان هستید میتوانید با کلینیک توانبخشی نهال من بصورت انلاین و حضوری در ارتباط باشید

02176270457 و 09100704227 و دریافت نوبت اینترنتی

پیج اینستاگرام نهال من : www.instagram.com/nahal_slp

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه