خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
اسفند 16, 1401

طب سنتی و بیش فعالی- انتخابی در کنار درمان اصلی

سلام بر عاشقان طب سنتی، و همچنان سلام بر آن‌هایی که اعتماد چندانی به آن ندارند اما به عنوان والدین کودک بیش فعال می‌خواهند در زمینه درمان بیش فعالی با طب سنتی یا طب اسلامی اطلاعات موثقی به دست آورند.

اگر مشتاقید بدانید درمان بیش فعالی با عسل چگونه انجام می‌گیرد؟
آیا در درمان بیش فعالی طب سوزنی موثر است؟
یا اینکه شربت سکنجبین برای بیش فعالی توصیه می‌شود؟
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
همچنین اطلاعاتی در زمینه‌های درمان بیش فعالی با کندر، داروی بیش فعالی گیاهی، درمان بیش فعالی کودکان دکتر خیراندیش، روازاده، ضیایی و … جهت آگاهی بیشتر شما آورده‌ایم.

ما با پیش فرض اینکه شما به عنوان والدین کودک بیش فعال طی مقاله‌ها و مطالب قبلی با تعاریف متعدد این اختلال به اندازه کافی آشنا شده اید بیشتر به رابطه بیش فعالی و طب سنتی در این مقاله می‌پردازیم. 

ارتباط بیش فعالی و طب سنتی

قبل از ورود به بحث اصلی و بررسی بیش فعالی و طب سنتی، باید به چند نکته اشاره کنیم.

اولاً، با پیچیده‌تر شدن جوامع و فعالیت‌های شغلی، می‌توان گفت که اگر کودکان مبتلا به بیش فعالی به موقع درمان نشوند، می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر آینده شغلی آنها داشته باشد.

امروزه افراد باید بتوانند با تغییرات وسیعی که در محیط به وجود می‌آید، سازگار شوند و متأسفانه بیش فعالی می‌تواند یک مانع در برابر افراد برای ایجاد سازگاری باشد. کودک مبتلا به بیش فعالی معمولاً درک روشنی از محیط خود ندارد و بر اساس این تصور غلط، نمی‌تواند نتیجه گیری درستی داشته باشد و در نتیجه رفتار نامناسبی با محیط دارد.

دومین نکته مهم این است که این اختلال خود به خود از بین نمی‌رود.

اگرچه درمان این اختلال را می‌توان در هر سنی شروع کرد، اما روانشناسان می‌گویند بهترین زمان برای درمان بیش فعالی در کودکان در سنین 3 تا 8 سالگی است.

بنابراین نباید این مشکل را دست کم بگیرید و سرسری از آن عبور کنید. یا درمان بیش فعالی با طب سنتی را تنها اقدام و اصل ماجرای درمان قرار دهید… اگر چنین مشکلی دارید یا فرزند شما به این اختلال مبتلاست، باید قبل از بدتر شدن وضعیت، درمان را شروع کنید. تعلل در درمان بیش فعالی در کودکان می‌تواند باعث گوشه گیری و انزوا، طرد شدن از طرف دوستان، ازبین رفتن اعتماد به نفس و… در کودک شود.

تشخیص دقیق بیش فعالی نیازمند مشاهده چه علائمی در فرزندمان می‌باشد؟

هر کودکی که تحرک و جنب و جوش زیادی دارد نباید به عنوان کودک مبتلا به بیش فعالی در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به بیش فعالی عموما سه علامت را به طور همزمان دارند. محتوای بیش فعالی و علائم آن بسیار گسترده است. در این قسمت به توضیح مختصر این سه علامت اصلی می‌پردازیم:

بیش فعالی یا تحرک بیش از حد

اولین نشانه ای که بیشتر مردم در مورد اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می‌دانند، پرتحرکی و بیش فعالی است. اما این یک تصور اشتباه است که کودکان با هوش جسمانی- حرکتی بالا و تحرک زیاد، لزوما کودکان بیش فعال نیز هستند.

اختلال توجه و تمرکز

اصولاً کودکان دچار اختلال توجه در مدرسه بهتر شناسایی می‌شوند، اما این کودکان در هر سنی فراموشکار هستند و عموما وسایل خود را در مکان‌های مختلف رها می‌کنند. این کودکان به قدری در فعالیت‌های مدرسه خود بی توجه هستند که با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند. برخی از کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی به طور همزمان به چند چیز فکر می‌کنند و متوجه دستورات نمی‌شوند.

رفتارهای تکانشی

تکانشگری یا رفتار تکانشی یک رفتار پرخطر، بدون پشتوانه فکری و منطقی و نامتناسب با موقعیتی است که برای فرد یا دیگران خطرآفرین است. اگر تکانشگری در سنین پایین درمان نشود، ممکن است در ادامه با این رفتارها شناخته شوند:

  • این کودکان غیرقابل پیش بینی هستند.
  • آن‌ها به خود و دیگران آسیب می‌رسانند.
  • به طور ناگهانی از مسئولیت‌ها، وظایف یا مشاغل خود استعفا دهند.
  • عدم تعادل در گفتار و رفتار در آنها مشاهده می‌شود.
  • آن‌ها آینده نگر نیستند.
  • آنها هنگام تماشای صحنه‌های ورزشی مانند فوتبال، ماشین و موتور سواری هیجان ناگهانی را تجربه می‌کنند.
  • این کودکان بیش از حد می‌خورند یا می‌نوشند.
  • صبر کافی برای انجام یک کار ندارند.

توجه داشته باشید که هم پرخاشگری و هم افسردگی می‌تواند نشانه اختلال بیش فعالی در کودکان باشد.

و نکته آخر اینکه اختلال بیش فعالی یک اختلال شایع در کودکان است که به راحتی قابل درمان است. پس نگران نباشید، اما زمان مناسب برای درمان را از دست ندهید.

برای درمان بیش فعالی با طب سنتی از کجا شروع کنیم و از چه کسانی مشورت بگیریم؟

از آنجایی که در درمان اختلال بیش فعالی در کودکان باید توجه داشت که برخی از داروها و درمان‌های‌سنتی و طب نوین تداخل دارویی دارند و تجویز آن برای کودکان ممکن است مشکل ساز باشد. اکیدا به خانواده های عزیز توصیه می‌کنیم برای درمان کودکان بیش فعال خود ابتدا با پزشک متخصص و درمانگران توانبخشی مشورت کنند.  درمان باید زیر نظر پزشک و متخصصین توانبخشی انجام شود.

طب سنتی کودک بیش فعال را فردی باهوش و پرانرژی معرفی می‌کند که گاهی با انجام فعالیت‌های مخاطره آمیز باعث ایجاد خطر برای اطرافیان به ویژه والدین می‌شود. پزشکان طب سنتی معتقد اند، اگر والدینی از نظر جسمی دارای طبع گرم باشند، احتمال بیش فعالی در کودکی نوزادشان بیشتر است.

البته طبع کودک نیز در بروز این اختلال موثر است، از این رو بیان شده است که کودکان بیش فعال اغلب مزاج خشک و گرم دارند.

طب سنتی و علت بیش فعالی

از دیدگاه طب سنتی چه عواملی ریسک ابتلا به بیش فعالی را بالا می‌برند؟

بسیاری از متخصصان طب سنتی می‌گویند اگر مادر در دوران بارداری مراقبت‌های ویژه ای نداشته باشد، ممکن است نوزادش بیش فعال شود. چند عامل افزایش خطر بیش فعالی در کودکان موارد زیر هستند:

  • عدم رعایت مراقبت های لازم در دوران بارداری توسط مادر
  • مصرف بیش از اندازه غذاهای گرم مانند مغز های خشک، عسل و ….
  • تحمل استرس زیاد توسط مادر در دوران بارداری
  • کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین سی در مادران باردار

درمان بیش فعالی در طب اسلامی چگونه انجام می‌شود؟

در طب اسلامی بیان می‌شود که افراد بیش فعال از لحاظ طبعی دارای طبع صفراوی می‌باشند. پس مصرف مواد با طبع خنک و خنثی کننده گرمی می‌تواند مفید باشد. استفاده از کدو از جمله مواردی است که در طب اسلامی استفاده از آن توصیه می‌شود. استفاده از کدو در قرآن به عنوان آرامش بخش توصیه شده است. در رابطه با نحوه استفاده کدو می‌گویند علاوه بر روش های استفاده روتین می‌توان از آب کدو در غذای روزانه کودک استفاده کرد.

همچنین در درمان بیش فعالی با طب اسلامی به استفاده از گیاه اسفرزه نیز توصیه می‌شود. این گیاه را مانند تخم شربتی می‌توان در آب ریخت و استفاده کرد.

درمان بیش فعالی کودکان با داروهای گیاهی شامل چه مواردی است؟

داروی بیش فعالی گیاهی شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

گیاه دارویی نعناع برای بیش فعالی

گیاه دارویی نعناع برای بیش فعالی

اگر کودک بیش فعال از استرس و اضطراب رنج می‌برد، حتما می توانید این گیاه را امتحان کنید. اگرچه در گذشته بیشتر از این گیاه به عنوان دمنوش برای کاهش دردهای ناشی از سردرد و معده درد استفاده می‌شد، اما اکنون یکی از درمان‌های خانگی برای کاهش علائم بیش فعالی است.

گیاه دارویی بابونه برای بیش فعالی

استفاده از بابونه به دلیل خاصیت آرامش بخش، تسکین دهنده و کاهش استرس از جمله گیاهان توصیه شده برای درمان بیش فعالی با طب سنتی است. این گیاه را می‌توان به صورت جوشانده به کودکان بیش فعال داد. این دارو برخلق و خو و توجه و تمرکز او تاثیر مثبتی دارد.

گیاه دارویی برای بیش فعالی

گیاه سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب برای بیش فعالی

یکی دیگر از درمان‌های گیاهی بیش فعالی پودر ریشه سنبل الطیب است که باعث افزایش توانایی‌های آموزشی و کاهش بی قراری و رفتار خشونت آمیز در کودکان بیش فعال می‌شود. می‌توان آن را به عنوان نوشیدنی یا چای برای کنترل علائم بیش فعالی مصرف کرد.

در درمان بیش فعالی با کندر، از آن چگونه استفاده می‌کنند؟

کندر در واقع از جنس شیره درختان می‌باشد. کندر غالبا در طب سنتی برای افزایش هوش و تقویت حافظه افراد استفاده می‌شود. اما بعضا شنیده می‌شود که مادران نیز با هدف افزایش هوش فرزندشان در دوره بارداری کندر مصرف می‌کنند؛ که بعضا مصرف بیش از حد این ماده منجر به تولد کودک بیش فعال می‌شود. بعضا افراد کندر را می‌جوند اما گفته می‌شود بوخور آن نیز می‌تواند موثر واقع شود و به کنترل علائم بیش فعالی کمک کند.

آیا درمان بیش فعالی با طب سوزنی ممکن است؟

طب سوزنی توسط چینی‌ها به نام آکوپانکچر ابداع شده است. امروزه بعضی نقاط آکوپانکچر به لحاظ علمی به اثبات رسیده‌اند و تحت عنوان نوروپانکچر در پزشکی کاربرد دارند.

در این علم با زدن سوزن در یک سری نقاط مشخص ترشح یک سری مواد در بدن تحریک می‌شود که موجب برقراری آرامش در وجود فرد می‌شود. زدن این سوزن‌ها به صورت عمومی دردی برای فرد ندارد اما در افراد بدون اجازه و درخواست آنها و کودکان بدون اجازه والدین، زدن سوزن مجاز نمی‌باشد.

در حیطه درمان بیش فعالی طب سوزنی نیز تحقیقاتی صورت گرفته و در اکثر مواردی که انجام شده است پاسخ‌های مثبتی نیز گرفته شده  است.

سرکه سیب و بیش فعالی

غالب متخصصین طب سنتی در زمینه درمان بیش فعالی با سرکه سیب اطلاعاتی ارائه می‌دهند. بعضا به افراد بیش فعال و به طور کلی افرادی که طبع بدنی صفرا و سودا در آنها غلبه دارد، مصرف سرکه سیب خانگی توصیه می‌شود. مصرف سرکه سیب نیز باید محدود باشد و عموما به اندازه یک قاشق کوچک پس از وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.

بیش فعالی و عسل

در رابطه با طب سنتی و بیش فعالی گفته می‌شود مادر در دوره بارداری گرمی زیاد استفاده کرده است و به دنبال آن در مغز کودک خشکی به وجود آمده است. از آنجایی که عنوان می‌شود عسل طبع خشک دارد، مصرف بیش از حد آن موجب خشکی بیشتر مغز می‌شود و می‌تواند مضر باشد. بنابراین مصرف عسل به خانواده‌ها توصیه می‌شود اما به میزان محدود و آن هم از نوع عسل کوهی. 

دکتر ضیایی چه توصیه‌هایی به والدین کودکان بیش فعال دارد؟

درمان بیش فعالی دکتر ضیایی طب اسلامی
دکتر ضیایی و طب اسلامی

درمان بیش فعالی دکتر ضیایی توصیه‌هایی به خانواده‌ها در زمینه چگونگی رفتار و واکنش نسبت به رفتارهای مختلف کودک دارند.  ایشان می‌گویند باید به کودک توجه کرد و درخواست‌های او را تا حدی پاسخ داد اما این مورد نباید صد درصدی باشد. دقت شود رفتار و توجه به کودک نباید به نحوی باشد که اعتماد به نفس او از بین برود و در عین حال موجب پرتوقع شدن کودک نیز نشود.

در موارد مشکلات گوارشی و دردهای معده‌ای کودکان بیش فعال ایشان توصیه به استفاده از جوشانده چوب نعناع می‌کنند. طی 24 ساعت گفته می شود یک قاشق چایخوری از این جوشانده کافی است و می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

در زمینه بیش فعالی کودکان دکتر خیراندیش، چه توصیه‎‌هایی دارد؟

بیش فعالی دکتر خیراندیش
بیش فعالی دکتر خیراندیش

بیش فعالی عمدتا به دنبال گرمی و خشکی به وجود می‌آید. کودکان بیش فعال افراد باهوشی هستند اما دیده می‌شود در اموری دچار اشتباه می‌شوند که قبلا آن‌ها را درست انجام می‌داند. این‌ها از نظر دکتر خیراندیش بیش فعالان گرم هستند که غالب بیش فعالی‌های جامعه ما از این نوع هستند. جهت کنترل این گرمی عنوان می‌شود استفاده از سرکه انگبین بسیار مفید می‌باشد. چنانچه سرکه بچه را اذیت می‌کند، می‌توان از آب انار یا زرشک به جای سرکه در ترکیب استفاده کرد.

دکتر خیر اندیش معتقد هستند که حجامت یکی از درمان‌های فوری و مفید برای این افراد می‌باشد. همچنین استفاده از سوپ‌های گرم با پایه ترکیب گندم می‌تواند مفید باشد.

بیش فعالی کودکان دکتر روازاده، چه تفاوت و شباهت‌هایی با سایر شیوه‌ها دارد؟

دکتر روازاده بیش فعالی
دکتر روازاده بیش فعالی

آقای دکتر روازاده معتقدند که از علل ابتلا به بیش فعالی مصرف داروهای شیمیایی و به خصوص قرص آهن در دوره بارداری توسط مادر می‌باشد. همچنین استفاده بیش از حد از مواد شیرینی مانند شکلات و نوشابه و… در رژیم روزانه باعث ابتلا به این اختلال می‌شود.

در زمینه درمان بیش فعالی کودکان دکتر روازاده اشاره می‌کنند که مصرف روزانه عسل مفید می‌باشد اما باید به اندازه و بر اساس طبع بدنی هر کودک که در نوزادی قابل تشخیص می‌باشد، استفاده شود. رژیم غذایی کودک باید اصلاح شود و گوشت، شیره انگور، گندم، مغزهای خشکبار و… با توجه به طبع بدنی کودک در آن گنجانده شود.

سخن آخر در باب طب سنتی و بیش فعالی

موارد متعددی را در باب درمان بیش فعالی با طب سنتی برایتان عنوان کردیم. والدین محترم حتما توجه داشته باشند که این درمان های ذکر شده به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند و قطعا نمی‌توانند جایگزین درمان‌های اصلی پزشکی و توانبخشی شوند. پس به هیچ وجه زمان طلایی درمان کودک خود را صرف استفاده صرف از این درمان‌ها نکنید. همچنین جهت دستیابی به نتیجه بهتر و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها، حتما قبل از اقدام جهت استفاده از این درمان‌ها با پزشک کودک خود مشورت کنید. به امید پرورش کودکانی شاد و سلامت.

ما در کلینیک نهال من، به صورت حضوری و آنلاین آماده و مشتاق درمان کودکان بیش فعال هستیم.
برای دریافت نوبت گفتاردرمانی، کاردرمانی، روانشناسی با ما تماس بگیرید:
09100704227
02176270457

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه