خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 12, 1401

روش‌های عالی افزایش تمرکز کودکان بیش فعال در خانه

در این مطلب قرار است روش‌هایی برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال معرفی کنیم؛ اما قبل از آن تصور کنید که در یک بازی ویدیویی زندگی می‌کنید، جایی که همه چیز به یک‌باره به سمت شما می آیند. هر منظره، صدا و احساسی باعث حواس پرتی شما می‌شود. برای یک کودک درگیر اختلال بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز، گذراندن یک روز معمولی چیزی شبیه به آن است و هر روز این موارد تکرار می‌شود. در نتیجه عدم تمرکز در کودکان بیش فعال تقصیر آنان نیست!

به جای شکایت کردن، بیایید به آن‌ها کمک کنیم؛ بیایید حل مساله کنیم؛ همدلی کنیم و راهی بیابیم. همین که این مطلب را می‌خوانید یعنی می‌خواهید راهی بیابید و ما –تیم نهال من – از شما ممنونیم!

بیش فعالی و مشکل عدم تمرکز

کودکان دچار بیش فعالی و عدم تمرکز معمولاً در عملکردهایی مانند توجه، تمرکز، حافظه، پردازش حواس و پیروی از دستورالعمل ها اختلال دارند.

اگر شما پدر یا مادر یک کودک مبتلا به بیش فعالی و عدم تمرکز هستید، این موارد به احتمال زیاد برای شما بسیار آشنا به نظر می‌رسد:

  • در طول سال‌ها، احتمالاً در انجام تکالیف با فرزندتان مشکل داشته‌اید و تلاش کرده‌اید (و احتمالاً شکست خورده‌اید…)
  • به او بسیار زیاد امر و نهی کرده اید تا او را مجبور به انجام کارهای خاصی مانند تمیز کردن اتاقش کنید.
  • طی بارها تکرار این موارد و مشاهده سطح انرژی بالا و مشکل تمرکز کودکتان احساس کلافگی و خستگی می کنید.

یک خبر خوب: بازی‌ها و تمریناتی وجود دارند که می‌توان با انجامشان، به افزایش توجه و تمرکز کودکان بیش فعال کمک کرد. می‌خواهیم آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

خوشبختانه مشخص شده است که تمرینات شناختی می‌توانند تغییرات مطلوبی را در نحوه عملکرد مغز ایجاد کنند. پس یعنی حالا می توانید با خواندن ادامه این مطلب و یادگیری تمرینات افزایش تمرکز کودکان بیش فعال، به فرزند خود برای بهبود علائم بیش فعالی و عدم تمرکز او کمک کنید.

تمرینات مغز چگونه به بهبود عدم تمرکز در کودکان بیش فعال کمک می کند؟

وقتی یک نفر می خواهد عضلات خود را تقویت کند، چه کارهایی انجام می دهد؟ طبیعتا تمرینات قدرتی و استقامتی انجام می‌دهد. تمرینات مغز اساساً بر اساس همان اصل کار می‌کنند. آن‌ها راهی برای کمک به کودک شما هستند که در ایجاد تمرکز و بیشتر کردن مدت تمرکز او به کودک شما کمک می‌کنند.

در ادامه تمرینات زیادی را توضیح می‎‌دهیم که به افراد دارای اختلال عدم تمرکز بیش فعالی کمک می‌کند تمرکز خود را بهبود بخشند. این تمرینات را می‌توان به عنوان بازی‌هایی که برای والدین و فرزندان سرگرم کننده است، انجام داد.

بهتر است بخوانید: قرص ریتالین برای بیش فعالی

برای تقویت تمرکز در کودکان بیش فعال، پاداش بدهید!

توجه کنید در حین انجام این تمرینات، حتماً پاداشی را به صورت تمجید و تشویق برای کودک در نظر بگیرید. پاداش باید پس از انجام کار خوب به کودک ارائه شود. نه این که وعده و باج بدهید!

مشاهده‌گر خوبی باشید!

پیشرفت کودک خود را ببینید و آن‌ها را یادداشت کنید. و درود خدا بر اندازه‌گیری! همه چیز را اندازه گیری کنید تا اعداد و ارقام، پیشرفت کودکتان را به شما یادآور شوند و پیشرفت‌های کوچک اما مداوم، زیر ماشین پرسرعت زمان نادیده نمانند. روشی که برایتان می‌گویم را امتحان کنید:

دقت کنید کودکتان با چه سرعتی می‌تواند وظیفه‌ای که به او محول شده را کامل انجام دهد؟

(برای اینکه اتاقش را جمع کند، 10 دقیقه لازم دارد یا نیم ساعت؟ یک ساعت؟ زمان را یادداشت کنید.)

یا چه مدت زمانی می‌تواند روی انجام دادن یک کار متمرکز بماند؟ (دو ثانیه؟ پنج ثانیه؟ یک دقیقه؟ …)

یک نمونه از مکتوب کردن کارها برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال:

ثبت پیشرفت تمرکز در کودکان بیش فعال
ثبت میزان پیشرفت تمرکز در کودکان بیش فعال

روتین روزانه داشته باشید!

روتینی را برای انجام تمرینات، زمان خواب و فعالیت ایجاد کنید تا فرزندتان مجبور نباشد در مورد اینکه چه کاری را در چه زمانی انجام دهد، فکر کند. که خودش از قبل بداند الان وقت انجام چه کاری است.

حواس پرت کن ها را کم کنید

وقتی فرزندتان در حال انجام تکالیف است، عواملی مانند صدای بلند تلویزیون یا زنگ تلفن را حذف کنید. البته با پیشرفت کودک و در سطوح بالاتر درمانگران صداهای اضافه را عمداً قرار می‌دهند تا در آن حالات نیز تمرکز در کودکان بیش فعال را بسنجند و ارتقا دهند.

تمرین ادغام ذهن و بدن برای افزایش تمرکز بچه‌های بیش فعال

نمونه‌ی ساده‌ای از این تکنیک این است که از فرزندتان بخواهید بدون حرکت روی صندلی بنشیند. زمان بگیرید که کودک چقدر می تواند این کار را انجام دهد. با تمرین مکرر و طی چند هفته، کودک بهبود را نشان خواهد داد. از طریق این فعالیت، ارتباطات عصبی بین مغز و بدن تقویت می‌شود. درمانگران ما در کلینیک نهال من، این تکنیک را به شکل‌های مختلفی طراحی می‌کنند و انجام می‌دهند.

آیا بازی‌های حافظه‌ای در افزایش توجه تمرکز کودکان بیش فعال موثر است؟

یکی از مشکلاتی که کودکان بیش فعال با آن مواجه هستند، مشکل در حافظه کوتاه مدت می باشد که منجر به اختلال یادگیری کودک می شود.

در بازی‌های کودکانه‌ای که تعدادی شکل در تصاویر مختلف وجود دارند و جای آن تصاویر به هم می‌ریزد و کودک باید براساس حافظه و تصویر اولیه آنها را مرتب کند، نمونه بازی های مناسبی برای ارتقا حافظه و تمرکز هستند. این بازی‌ها مفید و سرگرم کننده هستند.

در سایت زیر بروید و بازی کنید!

بازی حافظه‌ای به کودک انگیزه می دهد تا مکان تصاویر را بر اساس توالی های دیداری و شنیداری به خاطر بسپارد. از طریق بازی مکرر، مدارهای مغزی تقویت و به چالش کشیده می شوند که باعث تقویت حافظه و در نتیجه بهبود عملکرد می‌شود.

کارت بازی برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال
کارت بازی برای افزایش تمرکز

 تعداد بی‌شماری بازی آنلاین رایگان وجود دارد که تمرکز یا حافظه را نیز بهبود می‌بخشند و برای کمبود تمرکز بیش فعالی جذاب و مفید می باشند. می توانید آنها را دانلود کرده و با کودک خود بازی کنید.

بازی گروهی برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

گروه درمانی، یک کار خیلی خوب! می‌شود بازی‌ها را درقالب گروه انجام داد.

در گروه بازی کردن منجر به افزایش عزت نفس و رشد مهارت‌های اجتماعی کودک می‌شود.

پذیرفتن و اجرای قوانین بازی از جمله مواردی است که کودک بیش فعال در بازی های گروهی ملزوم به رعایت آن است، که منجر به پیشرفت و افزایش تمرکز کودکان بیش فعال می‌شود.

برای شرکت در گروه‌های کودکان بیش فعال در کلینیک نهال من، با شماره‌های کلینیک در تماس باشید. منتظر شما هستیم!

09100704227
02176270457

برای افزایش تمرکز بچه های بیش فعال مهره بازی کنید!

بازی با مهره ها برای والدین و کودک جذاب و مهیج است، زیرا حافظه و توالی و همچنین توجه و تمرکز را تقویت می کند.

ابتدا به تعدادی از انواع مهره های مختلف با اشکال و رنگ های مختلف، یک ورق مقوایی برای پوشاندن آنها و یک کرونومتر یا تایمر نیاز دارید (می توانید از برنامه های تایمر روی گوشی ها استفاده کنید). پنج تا از مهره ها را انتخاب کنید. (از رنگ ها و اشکال مختلف) و آنها را در یک ترتیب قرار دهید.

حالا به فرزندتان بگویید: “به مهره های چیده شده روی میز با دقت نگاه کنید.” سپس روی مهره ها را با مقوا بپوشانید. تایمر را راه اندازی کنید و سپس از آنها بخواهید با استفاده از مهره های موجود همان الگو را بسازند. وقتی تمام شد، زمان را با تایمر علامت بزنید و پوشش مقوایی را بردارید.

میزان زمانی که طول می کشد تا الگو را کامل کنند( دقیقه و ثانیه) و تعداد پاسخ های صحیح و اشتباه را ثبت کنید. اگر فرزندتان آن را به درستی تکمیل نکرد، از او بخواهید تا زمانی که بتواند آن را انجام دهد به تلاش ادامه دهد. شما می توانید سختی الگوها را در حین حرکت افزایش دهید و الگوهایی شامل مهره هایی با اشکال و رنگ های کاملا متفاوت طراحی کنید. شما خواهید دید که هر چه بیشتر بازی کنید منجر به افزایش توجه و تمرکز کودکان بیش فعال خواهد شد، که این یک پاداش عالی برای هر دوی شما است.

با پازل و ماز تمرکز بچه‌ی بیش فعال را بهبود بدهید

پازل بازی برای درمان اختلال عدم تمرکز بیش فعالی یا ناتوانی‌های یادگیری کودکان بسیار خوب هستند، زیرا به ایجاد چالش برای مغز و پیشرفت کمک می‌کنند، مانند تمام تمرین‌هایی که مثال زدیم.

پازل بازی برای تمرکز کودکان
این نوع پازل های چوبی انتخاب خوبی برای کودکان بیش فعال هستند.

 انواع بازی‌های ماز به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد. باید از نمونه‌های آسان‌تر و متناسب با سطح کودک شروع کرد و به تدریج پیش رفت. مازها برای تمرکز، برنامه ریزی، توالی، سرعت پردازش و ادغام بینایی-حرکتی عالی هستند.

ای بچه های بیش فعال ورزش کنید!

تایم ورزش مناسب کودک بیش فعال چه میزان می باشد؟ بیشتر چه ورزش هایی پیشنهاد می شود؟

از انرژی فرزندتان استفاده کنید و آن را به بازی های بدنی و ورزش هدایت کنید. خانواده‌های عزیز! برای تخلیه انرژی و افزایش تمرکز کودکان بیش فعال روزانه 60 دقیقه از تایم را صرف انجام ورزش های متوسط تا فشرده کنید. ورزش هایی که نیاز به تمرکز روی حرکات بدن دارند مانند رقص، ژیمناستیک و… اغلب مناسب هستند.

همچنین ورزش‌های گروهی به حل مشکل کمبود تمرکز بیش فعالی کمک می‌کنند. در گروه رقابت وجود دارد و گروه در رشد ارتباطات اجتماعی کودک بسیار موثر می‌باشد. در روزهایی که ورزش جزئی از روتین روزانه کودک نباشد، گذراندن دقایقی از روز در فضای باز مثل پارک به آرامش و تمرکز بچه های بیش فعال کمک می کند.

همانطور که این تمرینات مغزی را انجام می دهید، با کودک خود جوری کار کنید که انگار مربی او هستید! او را تشویق کنید و روند آن‌ها را در حین پیشرفت دنبال کنید. تمرین کردن با کودک خود یک راه حل برد-برد است؛ زیرا رابطه شما با فرزندتان را نیز تقویت می کند. در نتیجه این تمرینات ممکن است متوجه شوید که مغز شما نیز کمی سریعتر و هوشمندتر کار می کند!

دقت دقت دقت

حتما توجه کنید که این تمرینات پیشنهادی به‌عنوان فعالیت‌هایی برای تکمیل درمان پزشکی و توانبخشی و روان‌شناختی ارائه شده اند و تحت هدایت یک عضو از تیم توانبخشی ارائه می‌شوند. درمانگران با توجه به وضعیت شناختی کودک شما، اصلاحات لازم را روی تمرینات انجام داده و نتایج درمان بیش فعالی و عدم تمرکز را تا حد امکان افزایش می‌دهند.

افزایش تمرکز کودکان بیش فعال در کلینیک نهال من

ما در کلینیک نهال من، آماده و مشتاق کار با اختلال نقص توجه و بیش فعالی هستیم و سعی در افزایش تمرکز کودکان بیش فعال و درمان این اختلال داریم. در تهران و پردیس به صورت حضوری، و در تمام کشورها به صورت آنلاین پذیرای شما هستیم.

برای تعیین نوبت کاردرمانی بیش فعالی ، گفتاردرمانی بیش فعالی ، مشاوره روانشناسی بیش فعالی، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه