خرید آنلاین کاربرگ تمرینات گفتاردرمانی
detail-blog
بهمن 26, 1399

گفتار هجایی و لکنت

گفتار هجایی چیست و چه تاثیری برای لکنت کودکان دارد

گفتار هجایی “Articulation Disorder” و یا لکنت یک اختلال گفتاری است که در آن فرد دچار مشکلات در تلفظ صحیح صداها، حروف و کلمات است. در این اختلال، فرد ممکن است به طور مداوم یا مکرر برخی از صداها را اشتباه تلفظ کند، حروف را به درستی تولید نکند یا اجزای کلمات را به هم بریزد.

لکنت نوعی اختلال در زمان بندی حرکتی گفتار می باشد. وقوع لکنت حدودا 8 / 2 و شیوع لکنت حدود 1 درصد تخمین زده شده است. اگرچه اتیولوژی لکنت ناواضح است اما احتمالا پایه های نوروآناتومیکی عملکردی برای شروع و ماندگاری لکنت وجود دارد.

یکی از راهکارهای مناسب درمانی در این افراد استفاده از ریتم در گفتار است. با توجه به مطالعات محدود در حوزه کفایت روش های درمانی در کودکان پیش دبستانی، مطالعه حاضر اثربخشی فاز رویکرد درمانی گفتار هجایی را بر کودکان پیش دبستانی دارای لکنت مورد هدف قرار می دهد.

  1. مواد و روش ها: شرکت کنندگان 6 کودک دارای لکنت در محدوده سنی 3 تا 6 ساله بودند. استفاده از روش درمانی به کودکان و والدین باسرعت طبیعی گفتار آموزش داده شد. این رویکرد ابتدا به صورت ساختارمند، سپس غیرساختارمند و با پیشرفت از تک کلمه به جملات پیچیده برای حداقل ده هفته اجرا گردید.
  2. یافته ها: میان کاهش لکنت بر اساس مقیاس درصد هجای لکنت شده (%SS) برای سه نفر از کودکان بیش از 50 درصد و برای سه نفردیگر 46 / 80، % 72 / 91 % و 81 / 94 % بود. این نتایج توسط مقیاس ارزیابی ادراکی لکنت (SR) تایید شد.

بنابراین مطابق با آنالیزهای انجاد گرفته با توجه به هر دو مقیاس مورد استفاده در مطالعه، کاهش چشمگیر شدت لکنت نشان داده شد.

نتیجه گیری: در مطالعه یافت شد که روش درمانی گفتار هجایی می تواند درمانی برای کودکان پیش دبستانی باشد.

تاثیر گفتار هجایی بر لکنت کودکان می‌تواند به چندین شکل مشاهده شود :

1- خوداتکایی:

کودکانی که دارای مشکلات گفتار هجایی هستند، ممکن است به دلیل ناتوانی در تلفظ صحیح برخی از حروف و کلمات، اجتناب از استفاده از آنها را ترجیح دهند. این موضوع می‌تواند منجر به محدود شدن واژگانی که کودک استفاده می‌کند و کاهش تنوع کلماتی که او بکار می‌برد، شود.

2- مشکلات ارتباطی:

 گفتار هجایی ناصحیح می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در ارتباطات کودک شود. او ممکن است متوجه نشود چه کلماتی را دقیقاً گفته است و این موضوع می‌تواند باعث ابهام و عدم درک صحیح محتوای صحبت‌های او توسط دیگران شود.

3- کاهش اعتماد به نفس:

مشکلات گفتار هجایی ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و تردیدهای کودک نسبت به توانایی‌های صحبت کردن خود شود. او ممکن است از شرکت در فعالیت‌های گروهی که نیازمند استفاده از گفتار است، اجتناب کند و در ارتباط با بقیه کودکان احساس عدم قابلیت مشابه را داشته باشد.

در صورتی که شما یا کودکی در اطرافتان مشکلات گفتار هجایی دارد و این مشکلات تاثیر منفی بر گفتار هجایی و ارتباطات آنان دارد، بهتر است با یک متخصصان گفتار درمانی نهال من مشورت کنید. متخصصان ما در این حوزه می‌توانند ارزیابی کاملی از مشکلات گفتار هجایی انجام داده و برنامه درمانی مناسب را تعیین کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تیم توانبخشی و مشاوره نهال من، ارائه دهنده خدمات متمایز توانبخشی و مشاوره ای بصورت آنلاین و حضوری

کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز نهال من می باشد

طراح : وبژین

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه